آشنایی با شبکه‌های اجتماعی اینترنتی

  تاریخچه شبکه‌های اجتماعی اینترنتی

در این میان تلاش‌های متعددی در حال انجام است تا حوزه و دامنه معنایی کاربردهای جدید این اصطلاح را برای اشاره به تجمعات کاربران فضای مجازی، روشن سازد. ازجمله می‌توان به تلاش‌های خانم شلینی ونچرلی* اشاره کرد.

نظرات ونچرلی در سایت USINFO ارائه شده است. او به شبکه‌ها و سازمان‌های رسمی که به سامان بخشیدن به روابط و مقررات ارتباطاتی در فضای مجازی اشتغال دارند می‌پردازد و در ادامه به موضوع اجتماعات کاربران و خصوصیت های آنها اشاره می‌کند.

شبکه های اجتماعی برپایه اینترنت از قبیل facebook.com و myspace.com در بین جوانان آمریکایی محبوبیت به سزایی کسب کرده‌اند. این شبکه‌های اجتماعی درعین حال که فضاهایی هستند که درآنها افراد دوستان جدیدی پیدا می‌کنند و یا دوستان قدیمی خود را در جریان تغییرات زندگی شان قرار می‌دهند، مکان‌هایی برای تبادل نظر هستند که در آنها جوانان عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک می‌گذارند.

این قابلیت که یک جوان بتواند با امثال خود در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کند باعث می‌شود تا این شبکه‌ها به مکانی تبدیل شوند که در آنها ایده‌های جدید معرفی می‌شوند و مورد بحث قرار می‌گیرند.


ادامه مطلب ...

درباره نرم افزار Joomla CMS

نرم افزار های مدیریت محتوای (Content Management System) یا همان CMS ها، امروزه در میان کاربران اینترنت شناخته شده اند. در این میان CMS های Open source یا متن باز به دلیل رایگان بودن و کاربری آسان کمتر نیاز به معرفی دارند. در واقع کاربران می توانند با دانلود و نصب این نرم افزارها وب سایت مورد نظر خود را طراحی کنند. در میان صدها CMS موجود که همگی سعی دارند بروز باشند و خدمات و امکانات خود را مرتبا گسترس دهند، می توان مطمئن بود که CMS های متن باز به سرعت مطابق با نیازهای روز کاربران سراسر دنیا ارتقا می یابند و با جدیدترین تکنولوژی ها به زیبایی امکانات خود را عرضه می کنند.

 

جوملا یکی از محبوبترین CMS های OPEN SOURCE در دنیاست. جوملا به شما امکان می دهد تا یک وب سایت اینترنتی بسازید و یا یک نرم افزار کاربردی تحت وب بسیار قوی پیاده سازی کنید. امکانات گسترده، همراه با قابلیتهای منحصربفرد، جایگاه ویژه ای در میان کاربران عادی و نیز متخصصان طراحی وب سایت برای joomla ایجاد کرده است.

 

joomla در داده پردازی آرون

کاربردهای جوملا
امکانات زیاد جوملا، کاربردهای آن را در دنیای وب سایت های اینترنتی گسترش داده است. انواع وب سایت های تجاری کوچک، وب سایت های سازمانی بزرگ، کسب و کار آنلاین و تجارت الکترونیک، پرتال های خدمات الکترونیک، وب سایت های سازمان های دولتی، سایت های مذهبی، وب سایت های آموزشی و پرتال های آموزش الکترونیک، وب سایتهای خبری و حتی وب سایت های شخصی کوچک ، بوسیله جوملا پیاده سازی شده اند.
کارنامه نرم افزار مدیریت محتوای جوملا ؟
بیش از 200 هزار نفر در انجمن های جوملا در ساسر دنیا عضو هستند، در ایران نیز یکی از انجمن ها 10 هزار عضو را اعلام کرده است. وب سایت های بزرگ و مهمی در سراسر دنیا با جوملا پیاده سازی شده اند.


جوملا برای چه کسانی؟
جوملا به دلیل قابلیت های ویژه ای که از لحاظ امکانات برنامه نویسی دارا می باشد، نه تنها کاربران عادی که متخصصان و برنامه نویسان وب را نیز به خود جلب کرده است. برنامه نویسان حرفه ای به جز مجموعه عظیمی از افزونه های طراحی شده توسط دیگر برنامه نویسان، امکان تولید بسته های جدید را بر اساس بستر جوملا دارا می باشند . این موضوع جوملا را به عنوان گزینه مناسبی برای پیاده سازی انواع پروژه ها و نرم افزارهای کاربردی مطرح ساخته است.

 

کاربردهای جامعه انلاین

جامعه آنلاین ، شبکه ای اجتماعی کوچکی می باشد که حول محور و موضوعی خاص برروی اینترنت تشکیل شده است. اعضا ، بحثها و کلاً محتوای موجود در این شبکه نیز حول همان محور و موضوع بوده و بهمین دلیل جوامع آنلاین در اکثر مواقع تحت عنوان جوامع تخصصی آنلاین نیز شناخته می شوند.

جامعه آنلاین جامعه مجازی شبکه اجتماعی

موضوعات بسیار متنوع و مختلفی می توانند محور اصلی جوامع آنلاین باشند. بطور مثال : علوم پایه ( فیزیک ، شیمی ، ریاضی و ...) و زیر مجموعه های آنها ( فیزیک هسته ای ، نانوتکنولوژی و ...) و یا حتی فعالیتهای پزشکی یا اجتماعی خاص ( دوستداران محیط زیست ، حمایت از بیماران سرطانی ، بیماران MS و ...) . در بسیاری از موارد موضوع جوامع آنلاین حمایت از شخص یا گروه یا نظریه خاص را موضوع اصلی خود قرار می دهند مانند : جامعه حامیان ولایت ، جامعه آنلاین طرفداران تیم پرسپولیس ، جامعه آنلاین حامیان مردم مظلوم فلسطین و ... .از سایر موضوعاتی که می توانند موضوع اصلی یک جامعه آنلاین بوده و علاقه مندان و متخصصان آن را گرد هم جمع کند می توان به انواع فعالیتهای تفریحی و سرگرمی اشاره کرد، مانند : جامعه علاقه مندان به کوهنوردی، کمپینگ ، ماهیگیری و حتی انجمن تخصصی بازیهای رایانه ای و ...

گاهی اوقات این موضوع نیست که ماهیت یک جامعه آنلاین را تشکیل می دهد، بلکه خود افراد و اعضا با خصوصیت یکسان هستند که محور اصلی یک جامعه مجازی آنلاین را می سازند. مثلاً : جامعه آنلاین هنرمندان اصفهان ، جامعه متخصصین بازاریابی ایران ، جامعه مجازی وکلای دادگستری ، جامعه مجازی مهندسین عضو نظام مهندسی و ...  

نرم افزار جامعه انلاین

جامعه آنلاین چیست ؟

جامعه آنلاین (Online Community) : محیطی است در اینترنت که عده ای با خوصیات مشترک گرد هم آمده و به ارتباط و تبادل دانش می پردازند. در جامعه آنلاین هر شخص دارای پروفایلی است که خود ، سوابق و شرح حالش را در معرض دید سایرین گذاشته و با استفاده از ابزارهای ارتباطی مدرن با سایرین به اشتراک گذاری دانش و بحث و تبادل نظر می پردازد.


در جوامع آنلاین ، افراد شناخته شده ،  قادر به بحث در موضوعات مشترک و مورد علاقه ، نظرسنجی و نقد آراء یکدیگر ، برقراری ارتباط با شیوه ای نوین و در عین حال بسیار ساده با یکدیگر خواهند بود.

جوامع آنلاین با هر موضوعی که باشند و یا هر قشری را که پوشش دهند، چند رسالت اصلی برعهده دارند:

ایجاد بانک اطلاعاتی از اعضا ( با خصوصیت های یکسان ) و

فراهم کردن امکان ارتباط و تبادل دانش و نظر میان اعضا

جمع آوری و نشر محتوای مرتبط با موضوع جامعه آنلاین

ارتقای سطح اطلاعات و دانش اعضا

شناساندن اعضا و موضوع مورد بحث به سایر افراد علاقه مند

جامعه مجازی مجموعه ای است از ابزارهای مختلف در راستای اهداف فوق. در بسیاری از موارد یک جامعه آنلاین با یک تالار گفتگو (Forum) اشتباه گرفته می شود. در صورتیکه تالارگفتگو صرفاً یکی از ابزار موجود در یک جامعه مجازی آنلاین است. از سایر امکانات جوامع آنلاین می توان به اتاقهای چت ، ابزار ساخت وب لاگ برای اعضا ، بانک مقالات ، بانک تصاویر ، بانک ویدئوها ، کتابخانه مجازی و بانک انواع فایل ، نیازمندیها ، امکان تشکیل گروههای موضوعی ، ابزار نظر سنجی ، ایمیل داخلی و ابزارهای پیغام رسانی و نظردهی میان اعضا و ... اشاره کرد.


مخفی شدن در جستجوی فیسبوک

فیسبوک قابلیتی برای مخفی شدن در قسمت جستجو را فراهم کرده است . اگر کسی بخواهد شما را در سیستم جستجوی فیسبوک پیدا کند ، معمولا از دو روش استفاده خواهد کرد :

۱- جستجوی نام شما : جستجوی نام کاربری شما در فیسبوک ممکن است فرد جستجو کننده را به پروفایل شما هدایت کند .

۲- جستجو از طریق آدرس ایمیل : این روش دقیق تر از روش قبلیست . چون ایمیل یک شناسه ی یکتاست و هرگز دو کاربر در فیسبوک نمیتوانند از یک ایمیل استفاده کنند . پس اگر فرد جستجو کننده آدرس ایمیل شما را در فیسبوک جستجو کند ، شما را پیدا خواهد کرد .

به منظور مخفی شدن در جستجوی فیسبوک مراحل زیر را طی کنید .

۱- از قسمت بالا و سمت راست فیسبوک ، از منوی Account ، زیر منوی Privacy Settings را انتخاب کنید .

۲- اکنون در نیمه پایینی صفحه ، بخشی به نام How You Connect وجود دارد . لینکی با عنوان Edit Settings در مقابل این گزینه قرار دارد که با کلیک بروی آن ، پنجره ای جدید باز خواهد شد و پس آن شما توانایی اعمال تغییرات در قسمت های مختلفی را دارید .


- در پنجره ای که باز شده است ، گزینه ای با عنوان Who can look up your profile by name or contact info وجود دارد . این گزینه همان گزینه ی مربوط به مخفی شدن شما در سیستم جستجوی فیسبوک است . کافیست منوی کشویی مقابل این گزینه را کلیک کرده و از بین سه گزینه ی موجود ، گزینه آخر یعنی Friends را انتخاب کنید .

در این صورت فقط دوستان شما قادرند تا شما را در سیستم جستجوی فیسبوک پیدا کنند .

به غیر از گزینه Everyone که مربوط به نمایش پروفایل شما برای همگان است ، گزینه ای دیگر با نام Friends of Friends وجود دارد . در صورت انتخاب این گزینه ، دوستانِ دوستان شما نیز میتوانند پروفایل شما را در بخش جستجوی فیسبوک پیدا کنند .