حریم شخصی در یک نگاه

حریم شخصی در یک نگاه !

در هفته گذشته فیسبوک چندین بار برای معرفی یک سرویس جدید به نام کاتالوگ مردم به کاربران خود اعلامیه‌‌هایی داد . در بررسی‌های اولیه این موضوع به نظر می‌رسد که فیسبوک قصد دارد تا اطلاعات بیشتری را از کاربرانش بدست آورد یا حداقل تمام اطلاعات کاربرانش را در یک محل متمرکز کند . فیسبوک در کنفرانس F8 از یکی از برنامه‌های خود به نام TimeLine رونمایی کرد که هدف از این برنامه آن بود تا کاربران تمام زوایای زندگی‌شان را تنها در یک صفحه در معرض دید قرار دهند . فیسبوک در این باره می‌گوید : ایده انجام چنین کاری آن است که تا به کاربران در جهت سامان‌دهی اطلاعات‌شان کمک شود . حتی اگر کاربران در خط زمان زندگی خود نکات مبهمی را داشته باشند ، به ‌راحتی می‌توانند به آن نقاط رجوع کرده و پروفایل خود را ویرایش کنند. نباید از اهداف این عمل سوء تدبیر صورت گیرد . . .


ساموئل لسین مدیر محصولات فیسبوک در وب‌نوشت خود این‌گونه گفت: 99 درصد آن چیزی را که در پروفایل‌تان به اشتراک می‌گذارید، از بین می‌رود. اما با خط زمان جریان زندگی، تمام کاربران محل متمرکزی برای تمام آن چیزی را که به اشتراک گذاشته‌اند، خواهند داشت.

در بدو اعلام تغییرات جدید سیل مخالفت‌های گسترده از مراجع متفاوت به سمت فیسبوک جاری شد. تنها در نروژ نهادهای حفاظت داده‌ها به خاطرصدمه وارد شدن به حریم خصوصی افراد دست به اعتراض زدند و جوابیه‌های متعددی را به منظور اعلام مخالفت خود با سرویس‌های جدید فیسبوک اعلام کردند.

در جوابیه نهادهای حفاظت اطلاعات نروژ آمده: 


خود تایید می‌کند که داده‌هایی را که کاربران در دیوارهای خود در فیسبوک می‌گذارند، به دست شرکت‌های تبلیغاتی می‌رسد. اما در جای دیگر تاکید می‌کند که این داده‌ها به دست شرکت‌هایی غیر از شرکت‌های تبلیغاتی نمی‌رسد با این استثنا که مقصد نهایی این داده‌ها در صورتی که کاربر نرم‌افزارهای ثالثی را نصب کند، مشخص نخواهد بود.

یکی دیگر از موضوع‌هایی که در فیسبوک بر سر آن جنجالی بر پا شده است موضوع انتقال داده‌ها در نرم‌افزارهای ثالث به صورت پیش‌فرض است مگر آن‌که کاربر تنظیمات حریم شخصیش را برای آن نرم‌افزار تغییر دهد. یکی از مراجعی که به مخالفت با این موضوع پرداخته اتحادیه اروپا می‌باشد که بر این عقیده است که نباید در حالت پیش‌فرض داده‌های کاربران منتقل شود بلکه باید سیاست بر آن باشد تا در حالت پیش‌فرض از داده‌های کاربران محافظت صورت گیرد.

علاوه بر این پدر اینترنت وینت سرف نیز که رئیس بخش اینترنت در گوگل است به جامعه شبکه‌های اجتماعی در اینترنت در رابطه با این عمل فیسبوک هشدار داده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد